Max lean angle
Seneste indlæg 03 aug 2018 16:47 af lange. 16 Svar.
Udskrifts venlig
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Sortér:
ForrigeForrige NæsteNæste
Du er ikke autoriseret til at skrive.
Forfatter Beskeder
BønkBruger er offline Send Privat besked
Klubmedlem
Webmaster-praktikant-elev på prøve Super viffer
Super viffer Poster:205 Avatar
--
31 jul 2018 20:46
    Som nogen af jer allerede har set, så fik jeg et kram af asfalten på knutten i lørdags.

    Det har fået mig til at tænke over lean angle på en rc46.

    Er der nogen der kender et ca tal i grader? Jeg er med på der er ca 1.000 faktorer der spiller ind.

    Årsagen er at min kammerat anbefalede mig at afmontere de der små “følehorn” på fodhvilerne. Og jeg tænker om de kunne have advaret mig om en for høj vinkel?
    Jeg lurer på om det er min centerstøtte der reelt har skrabet på - jeg hørte nemlig metal-lyd inden jeg væltede...

    Nogen bud?

    Ps: der er stadig bestilt nye dæk så de i hvert fald ikke er årsagen næste gang jeg skal på knutten
    Brian Bønk - Køge - VFR 800 RC46 1998
    BatmandBruger er offline Send Privat besked
    Bestyrelsesmedlem
    Årets Viffer 2010
    Næstformand Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:3051
    --
    31 jul 2018 22:48
    Tror du har ret, både mht. Footpegs og centralbenet.
    Footpegs er en god foranstaltning, de kan både høres og mærkes under foden, når nedlægningsvinklen er passende.
    Hvis centralbenet skraber for hårdt i, så vælter man
    Pøj - pøj
    Endnu en gang fuldbyrdet faneflugt, nu Yamaha TDM 900, årg. 2006. Ex. "Ymahakker Farisær 600" og RC 24-2
    Bagsværd Storkøbenhavn
    langeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2009 Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:4686 Avatar
    --
    01 aug 2018 10:12
    Er helt overbevist om at det ikke er manglende frihøjde der var dit problem, men gammelt fordæk.
    Prøv at spænde affjedringen helt ned for og bag med et par stropper og se hvor langt over på siden du kan lægge mc uden at noget går på.

    3550 Slangerup
    Power is nothing without control
    olsenBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:695
    --
    01 aug 2018 10:16
    Gode betragtninger. Jeg ved ikke hvor tidligt centralstøttebenet går i på rc46; men der er ingen tvivl om at du så er meget langt nede eller at affjedringen er presset i bund.

    Pirelli har en app der måler dine nedlæningsvinkler når du kører. Du starter den bare ved begyndelsen af turen og så får du et overblik når du stopper den igen. Havde den på under årets 2 dages alpetur. Den sagde max 51 og 54 grader (højre og venstre) og jeg var ikke på noget tidspunkt i med hverken det ene eller det andet.
    pt.
    Ducati Multistrada 1200 DVT, 2015
    Triumph Street Triple R 2015
    Tidl.
    BMW R1200GS, 2014
    BMW S1000R
    honda VFR Vtec
    BMW K1200S
    Honda RVF 400
    M@dsenBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2018 Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:958 Avatar
    --
    02 aug 2018 14:56
    Her er en video som forklare det ret godt
    VIDEO
    De fleste der mister grebet på forhjulet i et sving har brugt forbremsen for langt ind i svinget, eller i selve svinget. Hvis der skal bremses i et sving er det med bagbremsen, eller gearkassen.
    Michael Madsen
    2770 Kastrup
    Nyværende cykel
    Yamaha MT09 Tracer GT 2018

    Tidligere cykler

    CBR 1100xx 2002 RØD (Solgt)
    Yamaha FZ6 2004 (Solgt)
    VFR800 1998 rød (Dømt ude af forsikringen)
    Honda CB900F2 Hornet (Solgt)
    VFR800FI 1999 RØD (Solgt)

    BatmandBruger er offline Send Privat besked
    Bestyrelsesmedlem
    Årets Viffer 2010
    Næstformand Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:3051
    --
    02 aug 2018 16:55

    Skrevet af M@dsen på 02 aug 2018 14:56
    Her er en video som forklare det ret godt

    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=KnccSADrUtw" target="_blank">VIDEO</a>

    De fleste der mister grebet på forhjulet i et sving har brugt forbremsen for langt ind i svinget, eller i selve svinget. Hvis der skal bremses i et sving er det med bagbremsen, eller gearkassen.




    Det er ikke helt rigtigt - der kan/må bremses helt frem til Apex. Det er også mantraet på RD
    Endnu en gang fuldbyrdet faneflugt, nu Yamaha TDM 900, årg. 2006. Ex. "Ymahakker Farisær 600" og RC 24-2
    Bagsværd Storkøbenhavn
    langeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2009 Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:4686 Avatar
    --
    02 aug 2018 17:03
    Mja.... jeg er da heller ikke vild med at bremse med baghjulet i sving hverken på den ene måde eller den anden.

    Ja man kan bremse til apex men det er mere effektivt at have afsluttet bremsningen noget inden apex og så gå tidligere på gassen.

    Ved at ofre lidt i indgangen af svinget vinder man en hel del mere i udgangen.

    3550 Slangerup
    Power is nothing without control
    langeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2009 Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:4686 Avatar
    --
    02 aug 2018 17:09
    De fleste der mister forhjulet i et sving har overbelastet fordækket ved at have forkert vægtfordeling på mc'en i svinget.

    Det rettes der ikke op på ved at bremse. Heller ikke med bagbremsen.

    Måden man retter op på det er at give ganske let gas så en vægtfordeling på 40/60 opnåes istedet for 50/50.

    Lyder det forkert, så få fat i Keith Codes bøger: A twist of the wrist.
    De er efterhånden mange år gamle men stadig rigtig gode at blive klog af.

    3550 Slangerup
    Power is nothing without control
    BønkBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Webmaster-praktikant-elev på prøve Super viffer
    Super viffer Poster:205 Avatar
    --
    02 aug 2018 17:46
    Jeg har en permanent spilleliste med twist of the wrist på youtube.
    Har set den efterhånden mange gange

    Vifferen er netop nu blevet klar til nye svingtur og andet godt på de danske veje.
    Nye dæk for og bag...

    Tak for alles indput og tanker.
    Brian Bønk - Køge - VFR 800 RC46 1998
    langeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2009 Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:4686 Avatar
    --
    02 aug 2018 18:14
    Den på youtube er OK men bøgerne er altså et niveau over, eller rettere de går mere i dybden.

    Der kan man rigtigt sidde og nørde og de koster kun ca 200kr i MCTC bogshoppen.

    I en del år var de fast læsning hvert forår inden sæsonen.

    3550 Slangerup
    Power is nothing without control
    BønkBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Webmaster-praktikant-elev på prøve Super viffer
    Super viffer Poster:205 Avatar
    --
    02 aug 2018 18:46
    Oki doki så må jeg hellere se at få den på hylden herhjemme
    Brian Bønk - Køge - VFR 800 RC46 1998
    langeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2009 Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:4686 Avatar
    --
    02 aug 2018 19:01
    Vol II synes jeg er bedst.
    Vol I er for ustruktureret.

    3550 Slangerup
    Power is nothing without control
    M@dsenBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2018 Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:958 Avatar
    --
    02 aug 2018 22:43
    Skrevet af lange på 02 aug 2018 17:09
    De fleste der mister forhjulet i et sving har overbelastet fordækket ved at have forkert vægtfordeling på mc'en i svinget.

    Det rettes der ikke op på ved at bremse. Heller ikke med bagbremsen.

    Måden man retter op på det er at give ganske let gas så en vægtfordeling på 40/60 opnåes istedet for 50/50.

    Lyder det forkert, så få fat i Keith Codes bøger: A twist of the wrist.
    De er efterhånden mange år gamle men stadig rigtig gode at blive klog af.


    Nu skrev jeg "HVIS der skal bremses i et sving er det med bagbremsen, eller gearkassen." og ikke at man SKAL bremse inde i sviget. Du har ret i at vægtfordelingen kan være en af årsagerne til at forhjulet slipper. Det er ikke rigtigt når du skriver at man ikke kan rette op på fordelingen med bagbremsen, når du bruger bagbremsen "sætter" cyklen sig i bagfjeren og deraf får man mindre vægt på forhjulet, og samtidig få man en smule overstyring, som så hjælper dig igennem svinget. Jeg er enig med dig i at alt bremsning bør være overstået INDEN svinget, og så tidligt på gassen som muligt for at få den hurtigste vej igennem svinget. Jeg har svært ved at tro at du ikke bruger gearkassen eller bagbremsen til at tage toppen af farten hvis du konstatere at du har lidt for meget fart på ind i et sving når du kører ræs på Knutstorp. Jeg har så ment selv været i asfalten 2 gange i svinget efter karruselen på Anderstorp fordi jeg bremsede for længe med forbremsen.
    Michael Madsen
    2770 Kastrup
    Nyværende cykel
    Yamaha MT09 Tracer GT 2018

    Tidligere cykler

    CBR 1100xx 2002 RØD (Solgt)
    Yamaha FZ6 2004 (Solgt)
    VFR800 1998 rød (Dømt ude af forsikringen)
    Honda CB900F2 Hornet (Solgt)
    VFR800FI 1999 RØD (Solgt)

    M@dsenBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2018 Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:958 Avatar
    --
    02 aug 2018 22:49
    Skrevet af Batmand på 02 aug 2018 16:55

    Skrevet af M@dsen på 02 aug 2018 14:56
    Her er en video som forklare det ret godt

    VIDEO

    De fleste der mister grebet på forhjulet i et sving har brugt forbremsen for langt ind i svinget, eller i selve svinget. Hvis der skal bremses i et sving er det med bagbremsen, eller gearkassen.




    Det er ikke helt rigtigt - der kan/må bremses helt frem til Apex. Det er også mantraet på RD


    Det har du ret i Batmand, jeg skriver da heller ikke at man ikke kan bremse inde i svinget. Jeg skriver at man skal slippe forbremsen i tide så man ikke vælter
    Michael Madsen
    2770 Kastrup
    Nyværende cykel
    Yamaha MT09 Tracer GT 2018

    Tidligere cykler

    CBR 1100xx 2002 RØD (Solgt)
    Yamaha FZ6 2004 (Solgt)
    VFR800 1998 rød (Dømt ude af forsikringen)
    Honda CB900F2 Hornet (Solgt)
    VFR800FI 1999 RØD (Solgt)

    langeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2009 Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:4686 Avatar
    --
    03 aug 2018 09:25
    Skrevet af M@dsen på 02 aug 2018 22:43
    Det er ikke rigtigt når du skriver at man ikke kan rette op på fordelingen med bagbremsen, når du bruger bagbremsen "sætter" cyklen sig i bagfjeren og deraf får man mindre vægt på forhjulet,

    Der er noget i din fysik der halter:
    Når du giver lidt gas og accelerere baghjulet lidt op får du mindre vægt på forhjulet. Det er vi vel enige om ik'?
    At du så skulle opnå nøjagtigt det samme ved at gøre det stik modsatte nemlig at bremse baghjulet lidt ned hænger ikke sammen.

    Når du træder på bagbremsen sætter mc'en sig i fjedrene både for og bag. Bag i pga bagsvingerens vinkel som den forsøger at 'flade ud' og foran fordi der er en vægtforskydning fremover.

    3550 Slangerup
    Power is nothing without control
    M@dsenBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2018 Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:958 Avatar
    --
    03 aug 2018 11:24
    Skrevet af lange på 03 aug 2018 09:25
    Skrevet af M@dsen på 02 aug 2018 22:43
    Det er ikke rigtigt når du skriver at man ikke kan rette op på fordelingen med bagbremsen, når du bruger bagbremsen "sætter" cyklen sig i bagfjeren og deraf får man mindre vægt på forhjulet,

    Der er noget i din fysik der halter:
    Når du giver lidt gas og accelerere baghjulet lidt op får du mindre vægt på forhjulet. Det er vi vel enige om ik'?
    At du så skulle opnå nøjagtigt det samme ved at gøre det stik modsatte nemlig at bremse baghjulet lidt ned hænger ikke sammen.

    Når du træder på bagbremsen sætter mc'en sig i fjedrene både for og bag. Bag i pga bagsvingerens vinkel som den forsøger at 'flade ud' og foran fordi der er en vægtforskydning fremover.


    Jeg er enig med dig i at lidt gasgivning får forgaflen til at strækker ud, og derved mere optimal vægtfordeling, og mindre risiko for at forhjulet slipper. Nej jeg skriver ikke at det har nøjagtig samme effekt, hvis der skal fortolkes på det jeg skriver er det at, det også hjælper til at modvirke en forhjulsudskridning. Det jeg taler om er "Tail Draging" hvilket hjælper dig i indgangen af svinget, og kan effektueres både med bremsen og gearkassen. Gasgivning ind i et sving bør kun anvendes af meget erfarne folk da det er svært at dosserer. Men tilbage til det jeg skrev: Hvis der skal bremses inde i svinget bør det foregå med baghjulet for at minimerer changen for forhjulsudskridning.
    Michael Madsen
    2770 Kastrup
    Nyværende cykel
    Yamaha MT09 Tracer GT 2018

    Tidligere cykler

    CBR 1100xx 2002 RØD (Solgt)
    Yamaha FZ6 2004 (Solgt)
    VFR800 1998 rød (Dømt ude af forsikringen)
    Honda CB900F2 Hornet (Solgt)
    VFR800FI 1999 RØD (Solgt)

    langeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Årets Viffer 2009 Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:4686 Avatar
    --
    03 aug 2018 16:47
    Ok med din seneste forklaring er vi enige langt hen af vejen. Tail dragging hjælper til at styre mere da slipvinklen på bagdækket øges og derved fremkalder et lidt skarpere drej.

    Der hvor vi er uenige er selve det at bruge bagbremsen i svinget.
    Gevinsten ved at gøre det er ganske lille men risikoen for en blokade af baghjulet med efterfølgende problemer er ganske stor.

    Det at bruge bagbremsen rigtigt i den situationen hvor man har for meget fart på ind i et sving er ikke nogen triviel opgave.

    Kommer man for hurtigt ind i svinget er der størst chance for at redde den blot ved at give lidt mere styreindput.

    3550 Slangerup
    Power is nothing without control
    Du er ikke autoriseret til at skrive.


    Brugere online

    Membership Medlemskab:
    Latest New User Seneste: Sven789
    Past 24 Hours Nye i dag: 0
    Prev. 24 Hours Nye i går: 1
    User Count Totalt: 2147

    People Online Brugere Online:
    Visitors Besøgende: 16
    Members Medlemmer: 5
    Totalt Totalt: 21

    Online Now Online Nu:
    01: Moe
    02: Sørup
    03: Geogio
    04: LI
    05: Guldmann