Rustne bremsestempler
Seneste indlæg 12 jun 2018 06:10 af VfrJAKOBVfr. 12 Svar.
Udskrifts venlig
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Sortér:
ForrigeForrige NæsteNæste
Du er ikke autoriseret til at skrive.
Forfatter Beskeder
VfrJAKOBVfrBruger er offline Send Privat besked
Klubmedlem
Junior Viffer
Junior Viffer Poster:32
--
06 jun 2018 15:39
    Jeg har lige haft min VFR til service, hvilket jo er lækkert, den har både fået nye dæk osv.
    Men mekanikeren sagde at jeg nok skulle påregne nye stempler i kaliberne næste gang der skulle skiftes bremseklodser fordi de var rustne....
    Er det noget i ville køre rundt med? Er der nogen der har erfaring med at renovere kalibre? Og i så fald er det et nemt gør det selv projekt?

    5260 Odense S / Nuværende MC: Honda VFR750F RC36-2 årg. 1995 / Tidligere MC'er: Honda CB1100F Super Bol´dor årg. 1985, Suzuki SV1000N årg. 2007, Honda VT600 årg. 1995, Honda CB350T årg. 1973.
    JørgenBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:1045 Avatar
    --
    10 jun 2018 01:16
    Skrevet af VfrJAKOBVfr på 06 jun 2018 15:39
    Jeg har lige haft min VFR til service, hvilket jo er lækkert, den har både fået nye dæk osv.
    Men mekanikeren sagde at jeg nok skulle påregne nye stempler i kaliberne næste gang der skulle skiftes bremseklodser fordi de var rustne....
    Er det noget i ville køre rundt med? Er der nogen der har erfaring med at renovere kalibre? Og i så fald er det et nemt gør det selv projekt?


    Den har stået i 4 dage uden svar. Det må vi kunne gøre bedre. Jeg ved det desværre ikke, men der må da være nogen af os, som kan hjælpe vores nye fynske medlem?
    Hvor har du haft den til service?
    Jørgen Krukow
    Endelig rigtig VFR ejer
    Odense
    Det er lige som at blive født igen, bare med en masse erfaring i bagagen.
    Carsten HBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Super viffer
    Super viffer Poster:66 Avatar
    --
    10 jun 2018 12:21
    Hvilken model er det du har?
    Umiddelbart er det ikke så kompliceret at renovere kalibrene.
    Der kan købes stempler og pakninger osv på nettet til en rimelig pris.
    Om de må være rustne. Helst ikke ville jeg mene. De skal jo glide lidt frem og tilbage ved bremsning.
    4242 Boeslunde Rød vfr 750 årgang '92
    StubbeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:3182 Avatar
    --
    10 jun 2018 13:43

    Skrevet af Jørgen på 10 jun 2018 01:16

    Skrevet af VfrJAKOBVfr på 06 jun 2018 15:39


    Jeg har lige haft min VFR til service, hvilket jo er lækkert, den har både fået nye dæk osv.

    Men mekanikeren sagde at jeg nok skulle påregne nye stempler i kaliberne næste gang der skulle skiftes bremseklodser fordi de var rustne....

    Er det noget i ville køre rundt med? Er der nogen der har erfaring med at renovere kalibre? Og i så fald er det et nemt gør det selv projekt?





    Den har stået i 4 dage uden svar. Det må vi kunne gøre bedre. Jeg ved det desværre ikke, men der må da være nogen af os, som kan hjælpe vores nye fynske medlem?

    Hvor har du haft den til service?


    Ro på
    Nu er der jo træf og godt vejr, så du kan ikke forvente at der er aktivitet på siden
    Brøndbyøster/Farum www.farumsynshal.dk
    Rigtige mænd kører efter kort af papir ;-)
    VfrJAKOBVfrBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Junior Viffer
    Junior Viffer Poster:32
    --
    10 jun 2018 15:26
    Tak for svarene. Jeg fik en ekstra snak med mekanikeren og han forklarede at det først blev et problem når jeg fik nye bremseklodser da den rustne del af stemplet ville skulle bruges grundet den øgede tykkelse. Dermed ingen problemer før klodserne bliver skiftet. Jeg har i mellemtiden undersøgt emnet mere og tænker godt jeg kan klare opgaven selv og renovere kaliberne med nye o-ringe og stempler når det er tid.
    Håber i har haft et godt træf, ærgerligt jeg ikke havde mulighed for at deltage.
    5260 Odense S / Nuværende MC: Honda VFR750F RC36-2 årg. 1995 / Tidligere MC'er: Honda CB1100F Super Bol´dor årg. 1985, Suzuki SV1000N årg. 2007, Honda VT600 årg. 1995, Honda CB350T årg. 1973.
    LundgaardBruger er offline Send Privat besked
    Bestyrelsesmedlem
    Årets Viffer 2017
    Kasserer Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:1604 Avatar
    --
    10 jun 2018 15:33
    Som Stubbe så rigtigt skriver, så har vi ikke lige haft tid at svare pga af træf og generalforsamling.
    Der må ikke være rust på stemplerne på de overflader hvor pakningen glider. Intet overhovedet. Alle andre steder er det mindre væsentlig.
    Det er ikke umuligt at renovere det selv; men har du aldrig prøvet det tidligere kan du godt risikere at få et par overraskelser og en blå finger eller lignende hvis ikke du passer på. Dette gælder særligt når stemplerne skal presses ud af huset. Nogle gør det med trykluft; men pas på for de kommer lige pludseligt og måske kun én af dem i første omgang. Så må man sætte den tilbage i hullet og lave en klods så den ikke kan skyde ud af hullet igen før den anden er kommet ud.
    I stedet for trykluft kan man lave en udluftnings studs med en smørenippel svejst på og så trykke dem ud med en fedtsprøjte. Det fungerer nemlig stille og roligt så man ikke kommer galt afsted. 
    Pas på ikke at ødelægge overfladen på stemplerne og ligeledes i hullerne de sidder i.
    Pakningerne pilles ud af rillerne med f.eks en tandstik eller lignende (lille skruetrækker) der ikke er sylespids. Forsigtighed kræves da gummiet og rillerne kan beskadiges.
    Rens omhyggeligt pakningsrillerne uden at ridse i selve metallet da det kan give utætheder.
    Er stemplerne rustne på pakfladerne så køb nogle nye eller find nogen brugte der er i orden.
    Er der ir eller lignende i stempelhullerne så find et brugt sæt kalibre der er i orden.
    Hvis pakningerne er ok kan de genbruges. Der må ikke være det mindste antydning af ujævnheder i gummiet.
    Gummi bælgene kan også genbruges hvis de er hele og ubeskadigede.
    Sørg for at alt gøres omhyggeligt rent og smør hullerne med lidt bremsevæske inden du samler. Læg et lag silicone fedt omkring stemplerne når de er sat i så gummibælgene er fyldt når de sættes på.
    Renlighed er vigtigt og pas på der ikke kommer fedt eller olie på bremsefladerne på bakkerne såvel som på skiverne inden du samler det hele på cyklen igen.
    Har du brug for yderligere info så ring 22530956 så kan jeg forsøge at uddybe yderligere hvad jeg prøver at skrive

    Kristian Lundgaard. (7800 Skive)
    Nuværende maskiner:
    Vtec 2003 rød
    VF4R RC 36 1990 - ombygget
    VFR RC 36 1991 - original (dømt ude af forsikringen efter sammenstød med rådyr)
    VFR RC 36 1990 reservedelscykel
    AJS 500 Special Competition 1956
    Yamaha TX750 1974
    Jawa 500 Speedway 2 vent.
    LundgaardBruger er offline Send Privat besked
    Bestyrelsesmedlem
    Årets Viffer 2017
    Kasserer Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:1604 Avatar
    --
    10 jun 2018 15:37
    Husk også at få postnummer og mc model på din profil, så er det nemmere for andre at hjælpe både her i forum; men også i den virkelige fysiske verden
    Kristian Lundgaard. (7800 Skive)
    Nuværende maskiner:
    Vtec 2003 rød
    VF4R RC 36 1990 - ombygget
    VFR RC 36 1991 - original (dømt ude af forsikringen efter sammenstød med rådyr)
    VFR RC 36 1990 reservedelscykel
    AJS 500 Special Competition 1956
    Yamaha TX750 1974
    Jawa 500 Speedway 2 vent.
    StubbeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:3182 Avatar
    --
    10 jun 2018 17:37
    Man skal bruge speciel bremse fedt ved samling af kalibre, mener det er ATE der laver det
    Brøndbyøster/Farum www.farumsynshal.dk
    Rigtige mænd kører efter kort af papir ;-)
    JørgenBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:1045 Avatar
    --
    10 jun 2018 17:54
    Skrevet af Stubbe på 10 jun 2018 13:43

    Skrevet af Jørgen på 10 jun 2018 01:16

    Skrevet af VfrJAKOBVfr på 06 jun 2018 15:39


    Jeg har lige haft min VFR til service, hvilket jo er lækkert, den har både fået nye dæk osv.

    Men mekanikeren sagde at jeg nok skulle påregne nye stempler i kaliberne næste gang der skulle skiftes bremseklodser fordi de var rustne....

    Er det noget i ville køre rundt med? Er der nogen der har erfaring med at renovere kalibre? Og i så fald er det et nemt gør det selv projekt?





    Den har stået i 4 dage uden svar. Det må vi kunne gøre bedre. Jeg ved det desværre ikke, men der må da være nogen af os, som kan hjælpe vores nye fynske medlem?

    Hvor har du haft den til service?


    Ro på
    Nu er der jo træf og godt vejr, så du kan ikke forvente at der er aktivitet på siden
    Jeg er såmænd helt rolig. 
    Men det er jo ikke alle der har været til træf

    Jørgen Krukow
    Endelig rigtig VFR ejer
    Odense
    Det er lige som at blive født igen, bare med en masse erfaring i bagagen.
    LundgaardBruger er offline Send Privat besked
    Bestyrelsesmedlem
    Årets Viffer 2017
    Kasserer Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:1604 Avatar
    --
    10 jun 2018 18:59
    Skrevet af Stubbe på 10 jun 2018 17:37
    Man skal bruge speciel bremse fedt ved samling af kalibre, mener det er ATE der laver det
    Ja og ATE bremsefedt er en silicone fedt mig bekendt

    Kristian Lundgaard. (7800 Skive)
    Nuværende maskiner:
    Vtec 2003 rød
    VF4R RC 36 1990 - ombygget
    VFR RC 36 1991 - original (dømt ude af forsikringen efter sammenstød med rådyr)
    VFR RC 36 1990 reservedelscykel
    AJS 500 Special Competition 1956
    Yamaha TX750 1974
    Jawa 500 Speedway 2 vent.
    StubbeBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Wizard viffer
    Wizard viffer Poster:3182 Avatar
    --
    10 jun 2018 20:45
    Det er en blå tube svjv

    https://www.billigbilpleje.dk/pi/ATE-Bremsefedt-180-gr-%22Den-Bl%C3%A5%22_2642690_146533.aspx
    Brøndbyøster/Farum www.farumsynshal.dk
    Rigtige mænd kører efter kort af papir ;-)
    LundgaardBruger er offline Send Privat besked
    Bestyrelsesmedlem
    Årets Viffer 2017
    Kasserer Ekspert viffer
    Ekspert viffer Poster:1604 Avatar
    --
    11 jun 2018 20:15
    Ja det blå bremsefedt hvor der er gummi involveret og alu-pasta hvor det er metal mod metal.
    Kobberfedt var noget man brugte i gamle dage. Det har det med at tørre ind og så er langtidsvirkningen ikke så god mere.
    Kristian Lundgaard. (7800 Skive)
    Nuværende maskiner:
    Vtec 2003 rød
    VF4R RC 36 1990 - ombygget
    VFR RC 36 1991 - original (dømt ude af forsikringen efter sammenstød med rådyr)
    VFR RC 36 1990 reservedelscykel
    AJS 500 Special Competition 1956
    Yamaha TX750 1974
    Jawa 500 Speedway 2 vent.
    VfrJAKOBVfrBruger er offline Send Privat besked
    Klubmedlem
    Junior Viffer
    Junior Viffer Poster:32
    --
    12 jun 2018 06:10
    Tak for svar alle sammen. Tror jeg ender med at gøre det selv, har da lidt teknisk snilde og det ser ikke så kompliceret ud, lige hvordan jeg får stemplerne ud, kan jeg gå og tænke lidt over i mellemtiden
    5260 Odense S / Nuværende MC: Honda VFR750F RC36-2 årg. 1995 / Tidligere MC'er: Honda CB1100F Super Bol´dor årg. 1985, Suzuki SV1000N årg. 2007, Honda VT600 årg. 1995, Honda CB350T årg. 1973.
    Du er ikke autoriseret til at skrive.


    Brugere online

    Membership Medlemskab:
    Latest New User Seneste: rasmussen 01
    Past 24 Hours Nye i dag: 0
    Prev. 24 Hours Nye i går: 0
    User Count Totalt: 2115

    People Online Brugere Online:
    Visitors Besøgende: 22
    Members Medlemmer: 1
    Totalt Totalt: 23

    Online Now Online Nu:
    01: Carsten H